Töreskolan hade många kränkningar – vände trenden med mindfulness

På Töreskolan i Töre i Norrbottens län införde man mindfulness och uppnådde på någon månad förändringar som man inte ens tror kan vara möjliga på flera år, berättar Oliver Åström, specialpedagog till SVT Norrbotten.

pexels-photo-4431090.jpeg
Foto av cottonbro pu00e5 Pexels.com

Töreskolan kämpade med sjunkande betyg och otrygga barn och för två år sedan hade de 78 inkomna kränkningsärenden på ett läsår. Men efter en kraftsamling har de nu vänt utvecklingen. Under förra året hade de bara nio inkomna kränkningsärenden.

– Det var i mellanrummen, på väg ut från lektion och in från rasten, som det hände grejer, säger rektor Helena Öman till SVT.

Så hon samlade personalen. De införde bland annat motorisk träning, rörelseaktiviteter och mindfulness. Först för personal och sedan också för elever.

– Det som är mest spännande med det nya arbetssättet är framför allt pojkarna har dragit iväg så de har jätte ett över förväntan resultat, säger Helena Öman.

Skolverket har totalt bidragit med 1 229 000 kronor till hälsofrämjande insatser under två år på Töreskolan.


Se även: Skolor inför KBT för att motverka skolk och mobbing

Debattinlägg: ”Mindfulness är en intressant metod som har goda möjligheter att ge bra resultat.”

”Mindfulness och självhjälp räcker inte för att förhindra allvarlig utbrändhet”

Kända Youtubers i samtal med psykoterapeuten

Larmen om den ökande psykiska ohälsan bland unga kan vara kraftigt överdrivna

Metodstöd för elevhälsan

Så många får komma till BUP i tid

Ny Bris-rapport – fler barn och unga kontaktar Bris om våld, övergrepp, kränkningar och allvarlig psykisk ohälsa


Till inlägget från SVT Norrbotten