Debatten mellan psykolog och lärare om lågaffektivt bemötande och dess efterspel

Lågaffektivt bemötande är metoden som splittrar skolan. För några dagar sedan sändes en direktsänd debatt mellan psykolog, Bo Hejlskov Elvén och Isak Skogstad, lärare. [1]

Efter debatten skrev Isak Skogstad så här på sin facebooksida: Efter att kamerorna hade slocknat hände något alldeles bisarrt. Han började skälla på Malou von Sivers och sa att ”Om jag visste att Isak Skogstad skulle komma hit idag hade jag aldrig tackat ja till detta program. Isak är en amatör och jag är en expert!”.

Jag stod bredvid och blev helt paff. Jag är van vid att debattera och tycker även mina tuffaste motståndare är oerhört trevliga personer! De flesta är professionella och kan utan problem skilja på sak och person. Undantagen är få, jag kan räkna dem på ena handens fingrar.

Men därefter gick vi ut i korridoren. Då började han skälla helt ursinningslöst på mig. Han sa att jag var en amatör som inte var i närheten av hans nivå. Att han är experten, jag är en som bara gissar och inte kan någonting. Att det var helt under hans nivå att diskutera frågan med mig.

Jag sa till honom att det iallafall var trevligt att få träffa honom och diskutera den här frågan. Särskilt efter att vi har skrivit repliker till varandra på debattsidor under de senaste åren. Vi pratade även innan sändning i loungen, och då var han lugn och artig. Han blev således högaffektiv först efter debatten. Kanske lite även under själva debatten…

Men efter sändning fortsatte han och malde på. Jag blev helt skärrad och paff. Han höjde rösten och var ursinnig. Som tur var träffade jag på en bekant i korridoren som jobbar på TV4. Hon blev vittne till allt och sa till honom subtilt att sluta. Till slut blev han så arg att han sprang därifrån, helt utan att tacka programledaren, producenten, kameramännen och så klart inte mig heller. De hann inte ens ringa en taxi till honom för att han bara stack.

Jag blev helt paff. Mannen som har gjort sig en karriär på att sälja idén om lågaffektivt bemötande tål uppenbarligen inte saklig kritik utan att brusa upp i affekt och bli arg. Han är en stor man, två meter lång. Jag blev nästan rädd av hans agerande.

Bo Hejlskov Elvén kommenterade vad som hänt såhär på sin facebooksida: I förmiddags var jag i Malou efter tio. I kontakten inför programmet sa TV4 att det skulle vara en intervju om Lågaffektivt bemötande. 20 minuter innan sändning fick jag veta att det var en debatt med Isak Skogstad. Jag tackar alltid nej till debatter. I en debatt ställs två likvärdiga åsikter mot varandra. Men jag kommer med en professionell kunskap och ställs mot en debattör med absolut noll skolning i att förstå eller hantera beteendeproblem. Han är proffesionell på undervisning, jag på hantering av beteendeproblem. Det är inte ok att ställa oss mot varandra.
Jag ville dock inte ställa TV4 på pottkanten genom att backa i sista sekund, så jag genomförde och tog sedan en diskussion med TV4 och de bad om ursäkt. Jag berättade för Skogstad varför jag var missnöjd, men var inte arg på honom. Han har sedan lagt upp en beskrivning av detta där han framställer mig som bindgalen. Det stödjer hans position i debatten och troligen hans hjältestatus på SkolTwitter. Men det har inget håll i verkligheten. Vi gav varandra handen innan jag gick. Jag var inte mer arg på Isak än jag varit vid tidigare personliga påhopp, och dem var det bara antydan av i dag. Faktiskt var jag inte alls arg på Isak i dag. Men jag var irriterad på TV4. Och berättade varför för Isak. Sedan är det konstigt att en så hårdför debattör som Isak inte kan hantera att bli ifrågasatt. Sticker man fram näsan får man förvänta att bli kritiserad.

Och ja, jag anser att Isak är en amatör gällande hantering av Beteendeproblem, liksom jag är amatör gällande undervisning, Isaks yrke. De metoder han förespråkar har negativ evidens, de skadar elever.

Och jag förvånas över att media bjuder in en amatör i en debatt om hantering Beteendeproblem men inte i en debatt om undervisningsmetod. Och jag förvånas över att amatören tackar ja. Jag tackar nej till att uttala mig om det jag inte är expert på. Jag har en legitimation att förvalta. Precis som Isak Skogstad.


Hur fungerar lågaffektivt bemötande på en skola med svåra sociala problem? Skolchefen Hamid Zafar berättar hur det var på Sjumilaskolan i Biskopsgården. När han tog över kommandot på Sjumilaskolan använde de sig av lågaffektivt bemötande. Han avbröt detta, han menar att det inte fanns något som visade att metoden fungerar. [2]

Se även: Allt fler unga mår dåligt – skolor har svårt att hitta psykologer. Har någon skola psykoterapeuter?

Skolan hade många kränkningar – vände trenden med mindfulness

Skolor inför KBT för att motverka skolk och mobbing

Vad är lågaffektivt bemötande?

Metod för att komma till rätta med beteendeproblem?

Föreläsning: Hur undvika och bemöta konflikter – lågaffektivt bemötande.

Lågaffektiv teori och metod, del 1

Coronapandemin pågår i högsta grad fortfarande

Självomhändertagande för personal inom hälso- och sjukvård, funktionshinder samt äldreomsorg under coronakrisen


[1] Till filmklippet med debatten mellan psykolog och lärare om lågaffektivt bemötande i skolan

[2] Till filmklippet med Hamid Zafar från Sjumilaskolan

Annons

4 reaktioner till “Debatten mellan psykolog och lärare om lågaffektivt bemötande och dess efterspel”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: