Är brister i skolan en förklaring till ökande psykisk ohälsa?

Brister i skolans funktion har bidragit till ökningen av psykisk ohälsa bland barn och unga i Sverige.

20200320_202124

Förändringar på arbetsmarknaden har troligen också påverkat. Det visar en ny rapport från Folkhälsomyndigheten.

Folkhälsomyndighetens slutsats är att den svenska skolan behöver stärkas. Både Kommissionen för jämlik hälsa och Skolkommissionen har lyft förslag som syftar till att skapa en god lärandemiljö i skolan, bättre skolprestationer och en likvärdig skola. Även elevhälsan har en viktig roll när det gäller att främja elevernas hälsa så att de har bättre förutsättningar att klara av skolan.

Uppgifterna om barns och ungas psykiska hälsa i Sverige kommer från den stora undersökningen Skolbarns hälsovanor.

❤ Gilla KBT Sverige på Facebook

Se även: Stödlinje för psykisk hälsa och suicidprevention ska utredas

Föreläsning Suicidpreventiva dagen 2020: Suicidprevention – en fråga för hela samhället

Ny rapport visar på en rad brister i vården av patienter som tagit sitt liv

När skolan lär barn om psykisk hälsa så minskar de psykiska problemen

Forskare: ”Ungas psykiska ohälsa har inte ökat”

Följ KBT Sverige på instagram

PUBLICERAT 26 APRIL 2018

2 reaktioner till “Är brister i skolan en förklaring till ökande psykisk ohälsa?”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: