”Lärare och psykologer behöver inte en massa flum”

Låt oss slippa Freuds teorier i vården och på våra legitimationsgrundande universitet, skrev en grupp med psykologer och psykoterapeuter på DN Debatt (13/10). Den österrikiske psykiatrikerns teorier må ha varit banbrytande för sin tid, men det saknas helt vetenskapligt stöd för hans metoders effektivitet skriver Mimmie Björnsdotter Grönkvist i Bohusläningen mfl tidningar. [1]

– Men trots bristen på empiri står Sigmund Freuds verk fortfarande på litteraturlistan för ett flertal utbildningar till antingen psykolog eller psykoterepeut. En liknande situation finns i lärarutbildningen, där progressiva pedagogiska teorier utan mycket till förankring i världen utanför akademin får ta stor plats, samtidigt som kognitionsvetenskapen lyser med sin frånvaro.

 

Socialstyrelsens rekommendationer kring behandling av psykiska besvär domineras av kognitiv beteendeterapi, just på grund av gott stöd för dess effektivitet. Men ändå är kunskaper om metoden inte obligatoriska för att klara av vissa utbildningar och för att kunna få ut en legitimation. På andra utbildningar delas lektionstimmarna jämt mellan psykodynamisk analys och kbt, trots att det vore rimligt att den väletablerade metoden gavs tonvikt.
Inte många lärarstudenter verkar komma ut från universitetet väl förberedda inför sitt yrkesliv. I en studie från 2018 vittnar många lärare om att utbildningen inte förberedde dem för yrket – och idealen från utbildningen krossades snabbt i mötet med verkligheten.

Vad är skillnaden mellan grundläggande psykoterapiutbildningar och legitimationsgrundande psykoterapeututbildningar?

– Freuds bidrag till den moderna kliniska psykiatrin är försumbart – och därför borde han kanske förpassas till kurser i idéhistoria istället, och lämna plats till mer moderna teoribildningar fortsätter Mimmie Björnsdotter Grönkvist.

– För så är det ju – inkluderingen av något i kursplanen tenderar att stänga ute något annat. Antalet kurstimmar, och hur mycket kunskap som går att inhämta på dem, är begränsat. Därför borde färre av dem gå till att lära ut pseudovetenskap, och mer till att undervisa i vad som faktiskt har empiriskt stöd, och som förbereder studenterna för verkligheten utanför klassrummen. Det är så vi får kompetenta lärare och psykologer skriver Mimmie Björnsdotter Grönkvist i Bohusläningen m fl tidningar. [1]

Se även : debattartikeln som det refereras till ovan.

Replik på debattartikeln: ”Sigmund Freuds verk kan fortfarande tala till oss”

En till replik på debattartikeln: ”Tankefel att dra slutsatser utifrån enskilda fall”

Ytterligare en replik på debattartikeln: ”Antifreudianernas påståenden om evidens är oseriösa”

Vi berättade nyligen om artikeln där ”den svenska lekmannaterapin” granskas.

Se även: Psykoterapeutprogrammet anklagas för att lära ut pseudovetenskap

Läkte av KBT, drömde om att kunna hjälpa andra, hamnade på tvivelaktig kurs

Tolv lärosäten har tillstånd att utfärda psykoterapeutexamen.

Diskussionen bör inte handla om PDT eller KBT utan om evidensbaserade metoder och kompetensbrist

Uttalanden från JO om saklighet och opartiskhet i Socialstyrelsens arbete med nationella riktlinjer för vård vid depression och ångestsyndrom

Alternativa terapiformer

Psykoterapeututbildningar med KBT-inriktning

Psykoterapeututbildningar med familjeterapeutisk inriktning

Psykoterapeututbildningar inriktning barn och ungdom

Psykoterapeututbildningar med psykodynamisk inriktning

Vad är skillnaden mellan grundläggande psykoterapiutbildningar och legitimationsgrundande psykoterapeututbildningar?


❤ Gilla KBT Sverige på Facebook

Se även: Boken där psykoterapins förgrundsgestalter träffas för att göra upp.

Om när KBT uteslöts från psykoterapiföreningen

Aaron Beck – om hans fobier, hur han på egen hand övervann dem och hur det gick till när han övergav psykoanalysen.

vårdcentralens eller psykiatrimottagningarnas huvudsakliga uppgift är inte att bedriva själavård

Kvacksalveri på universitetet av coacher

Socialastyrelsen gör helt om – rekommenderar PDT som förstahandsval vid behandling av en himla massa diagnoser

Inlägg i debatten om socialstyrelsens riktlinjer.

[1] Bohusläningen Plus 201016: ”Lärare och psykologer behöver inte en massa flum”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: