Nio psykologer, psykoterapeuter, socionomer och organisationsföreträdare skrev en debattartikel med rubriken ”Pseudovetenskap frodas i vården och på universiteten”. ”Låt oss slippa Freuds teorier i vården och på våra legitimationsgrundande utbildningar.”
De tar bland annat upp den nyutkomna boken ”Freuds sista suck” där psykoterapeutprogram anklagas för att lära ut pseudovetenskap. Vetenskapsjournalisten Charlotta Sjöstedt har i arbetet med boken bland annat granskat litteraturlistorna för de psykodynamiska psykoterapeututbildningarna som ges på universiteten i Lund, Stockholm och Göteborg.
Debattörerna i det första debattinlägget tar bland annat upp att rekommendationerna domineras av kognitiv beteendeterapi (kbt), men även interpersonell terapi (ipt) rekommenderas för depression och att det finns lovande studier rörande moderna lösningsfokuserade psykodynamiska korttidsterapier.
Författarna skriver angående universiteten att ”de lär ut gamla teorier med ringa eller inget vetenskapligt stöd. – Sigmund Freuds verk pekar på vikten av att förstå att äldre texter fortfarande kan tala till oss. Det krävs emellertid att vi inte läser klassiska texter som om de vore manualer, utan att vi sätter dem i sitt sammanhang och låter dem kreativt brytas mot vår samtid skriver psykoanalytikern Per Magnus Johansson i sin replik i Dagens Nyheter. [1]
– Behovet av kvalificerad forskning är stort, liksom av engagerade och omdömesgilla behandlare, som dessutom har en förmåga till uthållighet skriver Johansson också i sin replik där han även tar upp att det inte finns någon psykoanalytisk praktik i ordets ursprungliga mening i den offentligt finansierade vården. Han menar att det är viktigt att psykologer, psykoterapeuter och psykiatriker lär sig att läsa annat än rapporter och så kallade peer-review artiklar. Universitetet har en skyldighet att låta studenter – även de som tillhör naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga fakulteter – att ta del av vetenskapshistorien och idéhistorien.
En till replik på debattartikeln: ”Tankefel att dra slutsatser utifrån enskilda fall”
Ytterligare en replik på debattartikeln: ”Antifreudianernas påståenden om evidens är oseriösa”
Slutreplik: ”Låt vetenskapliga resultat styra valet av behandlingsmetod”
Vi berättade nyligen om artikeln där ”den svenska lekmannaterapin” granskas.
Se även: Psykoterapeutprogrammet anklagas för att lära ut pseudovetenskap
Läkte av KBT, drömde om att kunna hjälpa andra, hamnade på tvivelaktig kurs
Tolv lärosäten har tillstånd att utfärda psykoterapeutexamen.
Diskussionen bör inte handla om PDT eller KBT utan om evidensbaserade metoder och kompetensbrist
Psykoterapeututbildningar med KBT-inriktning
Psykoterapeututbildningar med familjeterapeutisk inriktning
Psykoterapeututbildningar inriktning barn och ungdom
Psykoterapeututbildningar med psykodynamisk inriktning
❤ Gilla KBT Sverige på Facebook
Se även: Boken där psykoterapins förgrundsgestalter träffas för att göra upp.
Om när KBT uteslöts från psykoterapiföreningen
vårdcentralens eller psykiatrimottagningarnas huvudsakliga uppgift är inte att bedriva själavård
Kvacksalveri på universitetet av coacher
Inlägg i debatten om socialstyrelsens riktlinjer.
[1] DN Debatt Repliker 201014. ”Sigmund Freuds verk kan fortfarande tala till oss”