Om att uppmärksamma och acceptera negativa tankar.

Då personer försöker att kontrollera sina tankar så ökar ofta deras oro. Att försöka tala om för sig själv att sluta oroa sig eller att bli arg på sig själv gör ofta saken värre.

Om du förmår att observera och acceptera att du har hamnat i en negativ cykel så har du också kommit en bit på vägen i att tämja dina negativa tankar.

En metod som har visat sig vara verksam för accepterandet är mindfulness-meditation. Acceptans är grundfundamentet i mindfulness och metoden har ofta positiva effekter bla genom minskad stress och ökat välbefinnande. Nya studier med magnetkamera visar att under meditation växer det ut nya dendriter, nervtrådar, det uppstår nya kopplingar i hjärnan vilket har flera positiva effekter.

Då du har accepterat en negativ tanke så har du också större möjlighet att utmana den.

I sammanhanget är det viktigt att poängtera att mindfulness förefaller ha biverkningar om metoden inte används på rätt sätt eller i fel sammanhang. Det finns de som har haft olika typer av negativa upplevelser av mindfulness vilket nu uppmärksammas i en serie artiklar i Svenska dagbladet.

KBT Sverige
Nicklas Lakso, socionom och leg. psykoterapeut

Läs mer:

FEJSA CORONA MED HJÄLP AV ACT

Vad är värderingar eller värden i ACT?

TED Talk: ”Vi äger våra känslor, de äger inte oss.”

Skärmavbild 2020-12-12 kl. 21.32.54Artikel om hur meditation påverkar hjärnan: https://kbtsverige.wordpress.com/2016/12/22/meditation-paverkar-din-hjarna/

Svenska dagbladets artikelserie, del 3: http://www.svd.se/ovningarna-blev-en-skrammande-upplevelse

Film från Dagens Nyheter om hur hjärnan påverkas av stress och hur den kan ges möjlighet till återhämtning bla med hjälp av mindfulness: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10154166947041680&id=321961491679

Om compassion som väg till att känna trygghet och må bättre:
https://kbtsverige.wordpress.com/2016/11/12/om-compassion-som-vag-till-att-kanna-trygghet-och-ma-battre/

Om att negativa känslor kan vara nyckeln till välmående:
https://kbtsverige.wordpress.com/2016/06/11/negativa-kanslor-ar-nyckeln-till-valmaende/

Om ACT-begreppet defusion, ett sätt att hantera besvärande tankar: https://kbtsverige.wordpress.com/2016/05/10/defusion-att-separera-fran-spraket-i-sina-tankar/

15 reaktioner till “Om att uppmärksamma och acceptera negativa tankar.”

  1. Pingback: Självmedkänsla
  2. Pingback: Jag tänker…
  3. Pingback: Mest läst 2017

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: